FORUM KOMUNITAS PENCINTA MUSIK ROCK MELAYU
SELAMAT DATANG DI FORUM KOMUNITAS PENCINTA MUSIK ROCK MELAYU JIKA ANDA SALAH SATU MEMBER KPMRM SILAKAN UNTUK LOGIN DAN TERIMA KASIH ATAS KUNJUNGAN MEMBER - MEMBER SEMUA DAN JIKA ANDA BELUM MENJADI MEMBER KPMRM SILAKAN UNTUK REGISTER SEGERA TERIMA KASIH " SALAM SATU JIWA UNTUK ANDA SEMUA "


BERMULA DARI DUMAI DAN KALIMANTAN MAKA TERBENTUKLAH FORUM KOMUNITAS PENCINTA MUSIK ROCK MELAYU BAGI ANDA PEMINAT MUSIK ROCK MELAYU ( SLOW ROCK ) DIMANA PUN BERADA SILAKAN BERGABUNG DENGAN FORUM KPMRM INI SALAM SATU JIWA UNTUK ANDA SEMUA
 
PortalIndeksFacebook Grup KPMRMAnggotaPencarianFAQCalendarGroupPendaftaranLogin
WAKTU SAAT INI

Pencarian
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
CalendarCalendar
Latest topics
FB KPMRM
SPONSOR
adf.ly - shorten links and earn money!
Statistics
Total 215 user terdaftar
User terdaftar terakhir adalah ilhamsumantri

Total 573 kiriman artikel dari user in 250 subjects
ANTI SPAM

SCRIPT BANNER KPMRM

Share | 
 

 SEJARAH GITAR

Topik sebelumnya Topik selanjutnya Go down 
PengirimMessage
ayai
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Jumlah posting : 222
Join date : 17.04.11
Age : 36
Lokasi : Dumai - Riau

PostSubyek: SEJARAH GITAR   31.07.11 17:57

Sebelum pembuatan gitar elektrik diperkenalkan, gitar secara asasnya dikenali sebagai satu alat muzik yang mempunyai leher yang panjang, badan dan bahaian belakang yang rata dan selalunya berlekuk dibahagian tepi . Alat ini telah mula popular sejak 5000 tahun yang lalu.Gitar klasikal yang bertali 6 mula wujud di Sepanyol dan ianya adalah satu alat yang mempunyai sejarah yang sangat panjang. Sepertinya juga alatan muzik bertali dari Eropah lain yang mempunyai persamaan dengan gitar juga telah berusia ribuan tahun. Dari Timur tengah hingga ke Asia Tengah dan India. Daripada situ secara tidak lansung ia mempumyai hubung kait anntara satu sama lain sperti Tnbur Iran dan Setar ( di India dikenali sebagai sitar.).

Perkataan gitar diambil dari perkataan Sepanyol “guitarra” yang diambil dari perkataan Latin “Cithara” dimana ianya pula diambil dari perkataan Parsi “Shitar” dan ianya secara tidak lansung mempunyai hubung kait dengan Sitar. Gitar moden mempunyai asal usul dari Cithara Rome yang dibawa oleh orang-orang Rome ke Hispania dalam tahun 40AD. Dan ianya kemudian dimajukan daripada Oud bertali 4 ( orang kita mungkin mengenalinya sebagai gambus ) oleh orang-orang Moors (orang muslim di semenanjung Iberia dan Afrika Utara )selapas mmerka menakluki semenanjung Iberia pada abad ke 8. Sementara itu ditempat lain di Eropah alat muzik bertali 6 Scandinavian yang dikenali sebagai “lute” semakin popular dibahagian yang ditakluki oleh orang-orang Viking.

Pada 1200AD gitar yang bertali empat telah berkembang dan dipecahkan menjadi dua jenis iaitu Guitarra Moorisca ( gitar Moorish ) dimana bahagian belakang gitar berbentuk bulat dan mempunya fretboard yang lebar, badan yang mempunyai banyak lubang bunyi dan yang kedua Guitarra Latina ( gitar latin ) dimana gitar moden yang dicantumkan dengan satu lubang bunyi dan fretboard yang kurang lebar dari Guitar Moors.

Vihuela atau “viola da mano “ dari Sepanyol adalah alatan muzik yang mana rupanya mirip kepada gitar. Ianya mula dijumpai pada abad 15 atau 16,merujuk kepada persamaannya dengan gitar maka ianya dianggap sebagi nenek moyang kepada gitar moden. Ianya mempunyai tuning seperti Lute dan badannya seperti gitar. Vihuela hanya popular dalam jangka masa yang pendek kerana ianya telah dibayangi dengan kewujudan dan populariti gitar.

Keluarga Vinnacio terkenal sebagai orang yang memperkenalkan mandolin dan mungkin telah membuat satu gitar yang paling lama bertahan. Gaetano Vinnacio mempunyai tandanya yang tersendiri pada gitar yang dubuat di Neples, Italy dengan tarikh pada tahun 1779.


Gitar Masa Renneisance

Ianya dikenali sebagai nenek moyang kepada gitar klasikal moden. Ianya lebih kecil dan lebih halus dan teliti buatannya. Bunyi yang dihasilkan juga lebih perlahan dari gitar klasikal moden. Ianya dipsangkan tali secara berpasangan seperti gitar bertali 12 tapi ia hanya mempunya 4 atau 5 pasangan tali sahaja berbanding gitar moden. Ianya digunakan dalam permulaan persembahan dan bertindak sebagai gitar irama (rhythm). Gitar kedua zaman ini mudah dibezakan dengan gitar renaissance hanya kosong dan biasa sahaja manakala gitar baroque pula penuh dengan hiasan bungaan dan corak pada badan dan leher gitar.

Gitar ini menggunakan tali yang diperbuat daripada nilon. Dimainkan dalam posisi duduk dan dalam pelbagai bentuk dan jenis muzik termasuk klasikal. Gitar dibuat agar dapat melaksanakan susunan solo polifonik didalam cara yang sama seperti pemain piano lakukan. Ini adalah salah satu perbezaan yang terdapat pada gitar klasikal dengan gitar yang lain. Gitar flamenco adalah sama dengan giitar klasikal dari segi pembutan tetapi berbeza dari segi peranan. Ianya lebih banyak berhubung dengan bunyi alatan paluan.

Di Mexico kumpulan gitar yang dipanggil Mariachi Band mencampurkan pelbagai jenis gitar, dari Requinto yang bersaiz kecil sehinggala gitar yang lebih besar dari cello yang dikenali sebagai guitarron dan berpernan sebagai gitar bass.

Di Columbia juga kumpulan muzik tradisional tempatan mencamurkan pelbagai jenis gitar dari bandola yang kecil bernama Deleuze-Guitarri (yang digunakan semasa mengembara dan dalam ruang yang terhad) , gitar tipple sederhana besar sehinggalah gitar klasikal bersaiz besar.

_________________
[You must be registered and logged in to see this link.]
Kembali Ke Atas Go down
Lihat profil user http://kpmrm.indonesianforum.net
 
SEJARAH GITAR
Topik sebelumnya Topik selanjutnya Kembali Ke Atas 
Halaman 1 dari 1
 Similar topics
-
» di jual gitar custom PRS
» PRS SE Paul Allender & Stranough Custom Gitar Model PRS
» Billyard..
» YoYo
» Funky KOpral, ada yang tahu ?? c'mon masuk

Permissions in this forum:Anda tidak dapat menjawab topik
FORUM KOMUNITAS PENCINTA MUSIK ROCK MELAYU :: KLINIK GITAR-
Navigasi: